mandag den 26. november 2012

Kære markedsføringstyper

Nu må det altså holde op det her.
Ja, jeg ved godt at I har været på et par gå-hjem-møder hvor mantraet har været at den direkte vej til kvinder +20's loyalitet og ikke mindst pengepung er blogs.
Og jeg ved godt at det er helt vildt meget nemmere(og absurd meget billigere) at skabe ambassadører for et brand ved at forære en blogger lidt lækkert og så lade hende om at gøre al reklamen og dermed piggybacke på hendes gode omdømme blandt hendes følge.
Hey, det er markedsføring for dummies.
Men I må simpelthen begynde at fatte at Danmark er et lille land - som i virkeligt lille. Hvilket betyder at summen af bloggere også er meget lille alt taget i betragtning.
Så når I vælger at sende jeres produkt ud til minimum 20 bloggere, så brækker min blogreader sig af det samme indlæg i tyve forskellige varianter.
Jeg forstår sagtens tanken bag og forstår helt sikkert at bloggerne tager imod(hey, hvem ville ikke gøre det)
men hånden på hjertet - er der nogen derude der har fået lyst til at købe noget af det gejl der er blevet promoveret??
Personligt bliver jeg så f*cking irriteret at min ellers elskede Kubusvase er  tæt på at dø, Sylvanian families er bandlyst(og de er jo ellers topnuttede) og da jeg havde set det 25'ende indlæg for prinsesse Merida, så begyndte jeg seriøst at få morderiske tendenser.
Så søde rare markedsføringstyper - jeg tror helt ærligt at I skulle overveje at skrue bare en liiiiiiille bitte smule ned for entusiasmen og måske overveje om jeres strategi måske kunne gå hen og backfire.
(Og rent professionelt så glæder jeg mig afsindigt til at få målt på om blogger's item fænomenet på nogen måde kan overføres fra modeblogs til husholdningsapparater og legetøj. Jeg tvivler, men tager gerne mine ord i mig, hvis jeg tager fejl)


Og så lige noget absurd nuttet, der hverken er sponsoreret eller noget
Fundet her


19 kommentarer:

  1. Hørt Hørt!!! Og pisse godt skrevet (0:

    SvarSlet
  2. Jeg er også ved at spasse ud over de indlæg. Nogle er simpelthen så malplacerede. Feks reklamer for noget fjernsynhalløj og noget pensionshalløj. Tror ikke der er særlig mange krea bloggere, som lige ville kaste sig over at skrive om de emner, sådan frivilligt. For ikke at tale om "vind et fattigt barn" give away´en.
    Eller når forældrene bruger deres vuggestuepoder til at reklamere for 3+ legetøj. Så bliver det for alvor utroværdigt. Og samtidigt helt utroligt irriterende!

    SvarSlet
  3. Kunne ikke have sagt det bedre selv!

    SvarSlet
  4. kommer lige med et lille pip ... når en blogger reklamer for "hvad det nu kan være" ??? så tænker mange jammen så stor er blogland heller ikke !!!! nej, men det er google og alle reklamer lander på google + links søgemaskiner så lige med et er det ikke kun blogger der læser de indlæg, men hele danmark og andre lande, så de "åndsvage" indlæg når langt og det ved de som Sponsorerede de ting blogger viser :)

    SvarSlet
  5. Det er forfriskende, at nogen stiller sig kritiske over for alle disse fine og helt uopfordrede meninger om eksklusive ting og sager! Nu kan jeg godt holde lidt flere sponsorerede og "helt min egen mening" indlæg ud.

    SvarSlet
  6. FEEEEEEDT INDLÆG!!!!!!!!!!!!!
    Tusind tak for din ærlighed, jeg har det på nøjagtig samme måde, og den der kaffe/kakao-brygger ahrmen STOP nu!!!

    SvarSlet
  7. Åh det er godt at nogen kan holde gryden i kog :-)

    I kender min holdning, så den skal jeg ikke belemre jer med. Men jeg er enig med Helle - "Blogland" er ikke de eneste læsere af blogs. Men ja - os der er tilknyttet systemet, og som har et værktøj vi læser blogs gennem - vi oplever disse reklamer som meget synlige bølger. Men de kan jo heldigvis vælges fra :-) Jeg har i hvert fald gjort det nemt for mine læsere at vælge disse indlæg fra ved at benytte ordet "sponseret" i overskriften. Men sjovt nok er de sponserede indlæg de mest læste og får tårnhøje læsertal.... netop fordi nettet er så meget større end Blogland.

    Heldigvis lever vi i et frit land, hvor alle har ret til en mening. Der skal være plads til for og imod, og helt ærligt kan jeg godt blive lidt træt af den fordømmende holdning, som der lægges for dagen i denne type indlæg. Vi er ikke i tvivl om din holdning til Bloggers Item, men jeg håber, at du også kan rumme os, der er af en anden holdning :-) Lige som vi kan rumme dig.

    Glæder mig til Roskilde i weekenden!

    Kh. Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare kun de færreste som gør opmærksom på at det er en reklame. Der er mange som kun gør opmærksom på det i deres tags.
      Jeg har ikke noget imod reklamer, så længe jeg ved det er en reklame. Men når markedsføringsloven ikke bliver overholdt, så synes jeg også vi er i vores gode ret til at være sure. Ligesom alle mulige andre lovovertrædelser kan skabe forargelse.

      Slet
    2. Man må gerne være sur :-) Og ja - regler er til for at blive overholdt. Der er ingen tvivl om, at det er reklame, men det er faktisk ikke rent teknisk et sponsorindlæg, da et sponsorindlæg fordrer en bestilt mening. De ting, der foregår i Blogland er ret beset tests, hvor modtageren af gaven kan ytre sin personlige mening - positiv som negativ. Men for mig giver det større gennemsigtighed at kalde det sponserede indlæg - og dermed en valgmulighed for mine læsere.

      Kh. Mette

      Slet
    3. at være sponsoret er vel at blive betalt og går/vise/gøre noget bestemt man er bestilt til og derved få PENGE det er sponsoreret, det blogger får er vel gaver ,som skal testes og vises frem ... jeg har kun kendskab til ganske får modeblogger der bliver betalt for at blogge ... men hvis der er er nogle der vil betale mig og min blog sååå siger jeg da ikke nej, det sker nok så bare ikke :)

      Slet
  8. Det jeg er rigtig træt af med reklamerne, er at, det fylder alt, alt for meget på nogen blogs. Det er efterhånden hvert anden indlæg. Og jo, jeg kan selv vælge fra, hvilke jeg også har gjort. Men det er sku da træls at man skal nå der til, når man nu har været rigtig glad for at følge nogen blogs. Men jeg gider ikke reklamer herinde. Jeg bliver i min hverdag bombarderet nok med dem gennem radio, tv, blade osv. Og så læser/ ser jeg blogs fordi jeg syntes det er inspirerende, ikke for at se/ læse endnu flere reklamer. Og Mette, det er altså ikke for at være fordømmende jeg skriver det her, Hvad folk gør herinde er helt op til dem selv. Jeg personligt gider bare ikke reklamer.

    Ps..... Syntes det er en fin ide Mette har med at skrive sponseret i overskriften, så man har mulighed for at fravælge.

    Hilsen Gitte

    SvarSlet
  9. Kan kun give dig ret, og har på min blog også haft en mindre debat kørende om det samme. Og jeg må indrømme, at jeg faktisk finder det en smule latterligt at støde på indlæg nr. 15 om Kubis, Den Blå Avis eller Sylvanian. Det der popper op i mit hovede er "Nå endnu et reklame indlæg. Det kunne da være meget sjovt at se, hvordan bloggeren har formået at skrue det indlæg sammen, måske man skulle kigge ind.. Men ærlig talt så gider jeg ikke". Kan godt forstå at bloggeren tager imod de gratis gaver, men set udefra, så er jeg altså begyndt at synes, det er en smule til grin efter hånden..

    SvarSlet
    Svar
    1. Til gengæld har jeg respekt for dem, som skriver sponsoreret indlæg i overskriften. Det er stilen, der bør køre efter min mening, hvis reklamer absolut skal figurere i blogland.

      Slet
  10. Jeg ser at lysestaken Kubis går igjen på norske interiørblogger også for tiden. Blir så lei av denne "reklamen":( Skulle ønske at flere ville gjøre som Mette, og skrive i tittelen at innlegget er sponset.....

    SvarSlet
  11. Jeg er med på den med Kubus, Viasat. Etc - efter 3 indlæg med samme emne bliver det sgu lidt for påtaget, efter min mening.
    Men bloggeren bestemmer jo selv, ligesom jeg bestemmer mig for ikke at læse indlæggene - der står jo alligevel stort set det samme :)

    SvarSlet
  12. Måske skulle man lade være med at have så ondt i røven over at mange bloggere får nogle lækre sager for at skrive et par ord om dem!!!
    Jeg går ud fra, at dem der skriver om nogle ting siger deres ærlige mening om tingene og vælger ting de har interesse i. Jeg ville da godt selv have nogle gratis ting, men jeg ved godt, at jeg aldrig bliver så stor en blogger, at det kommer til at ske. Men derfor behøver jeg ikke at kritisere alle de bloggere, der laver lidt reklame indimellem.
    Iøvrigt vælger du jo selv, hvad du gider at læse.....du kan jo bare zappe væk!!

    SvarSlet